Rots in brand

Rots in brand is a collection of works reflecting on the multilayered identity and condition of the childs of Curaçao. The spirit of the island is characterized by a coming and going of multitudes and its existence within the thoughts, art and hearts of its people, especially the ones that live elsewhere.

In a room fused with incense, where the heart was located, stood a metal cabinet containing personal tools and recognizable objects, a cardboard box nurturing an aloe plant, once protecting the entrance. I placed five soups containing items that came together to marinate with meaning.

The installations are self-portraits, which explore my own profound sense of belonging to the island, branded by history, and our complex, contradictory and collective identity. This exploration con sists of examining concepts like gender, social class, race, religion and politics by sifting through my own personal history. How can one’s own history, reflect the social & political conditions of a society, and the spirit of our current times?

All, viewed through a critical lense; and teaching myself how to see. Who is the she? Which lense is usually favoured? By whom?

Set in motion, infinitely in progress; thankfully.

The anatomy of the research is unstructured, visual, philosophical, and refuses to use a specific, methodological frame defined by others. Randomness becomes the only way of avoiding the strait jacket. There is no single, overpowering research question, for I was in search of rhizomes. As a result, countless topics are touched up and it is exactly this, the acceptance of multiple perspectives and approaches to one idea, that is crucial in shaping the work.

*white noise*
Interior, daylight, fade in. please stop feeling sorry for yourself! hey dushi

dushiiiiiii…….! Schreeuw ik tegen haar. Zij wist niet hoe zij moest reageren. Kort haar, lange broek & shirt, geen make up. Jij meisje? Waarom loop je als man? Is ze mariku? Ik weet wat ze doen. dode honden voor een natte. beneden waters.

Ik was arm, maar deed alsof. En toen leerde ik armoede kennen. wat is er mis met mij > Mijn haar is nu geblondeerd met goedkoop bleach van de drogist, but I haven’t done my roots. Ik heb littekens van frustratie momenten met puisten op mijn gezicht. Ik draag soms kleding die net niet mijn size is. geen BH’s. Ik ben rijk. Rijk aan onder andere zuurstof, water en liefde. Ik kan de regen toch niet kopen? Al dat poëtische. Zoals de ruimte in mijn neus. die ook wel vergroot kan worden door naaldjes. Want Wij Weten dat wij allemaal stabiliteit en veiligheid willen.

Het blijft grappig. De duurste batterijen werken niet altijd het beste, maar zijn vaak wel meest verkocht. dura…..dat zei juff Rbol in de 3rde en weer in de 6de. Splinternieuwe telefoons om up-to-date te blijven met al de tragedie in de wereld. Luciferdoosjes verkopen tot je rijk wordt. Ik leerde van kaas en astronauten, witte handschoenen en witte sokken. Op ̶d̶e̶ het vuur geblaast. en nu?

Back to the roots. Unbleached.

What does it mean to find one’s roots? how to dig? intact.
Voor mij begint het bij 444 km kwadraat. gevonden in een aangespoelde autoband.
Men heeft het over diaspora. men is? precies? gedwongen migratie. normale migratie. Je wilt toch niet terug? The last specks of dirt you brought along with your shoe, have now merged with the new . . Het idee wordt gevoed. Ontvoet. We kunnen spreken over wereldkampioenschap vieren in de kerk. We worden bewust en enlightened achter de computer. XY-chromosoom. De hoogtepunt van mijn leven zit vastgelegd in een usb.

How others identify me, I cannot change. How A sees B.
Reduced to an image infused with signifiers to be “cracked” by person A. textbook stuff. Person A sees the sunglasses on my face, this mental image travels down his archive of memories regarding sunglasses & people wearing them, and me; idea pops up. It may start with perception, but there are more organs in the body.

Voordat Rotterdam een nieuwe thuis werd, dacht ik dat kapsalon een plek was om je haar te knippen. Wij fietsten alleen in de parkeerplaats. Hier kon je gluren bij de buren…..
Ok, I always use the same old metaphor: we all see the world through a special pair of glasses; the thickness and tint of the lense formed by our individual experiences (love, lack of…) and collective experiences (like culture, nationality). The lense shapes the way we see our reality. distorts.

In order to identify this distortion, we must look into a mirror, therefore revealing the frame and the lense. But which lense is favored..??

KNOWING IT AND DOING IT ARE TWO SEPARATE THINGS

Word wakker en verlaat de kussenlava. Aan de rand van het kijkveld. and what about experience? Hersenen vooruit! Diploria strigosa boven water. Zaad e̶r̶o̶p̶, erin. Rationality justified.

Once someone with thick eyebrows, and a thin, red scratch on the cheek asked her about her heritage. She proceeded to explain and as she reached his jewish ancestry, she was interrupted by comments about the horrors surrounding historical facts. How was this information acquired? Which book? Who tells the story? Why?

Who gives a fuck? I give a fuck. I’m not them, you are not them, I’m me and you’re you. They lived there now, in a story. With real implications, yes. I can see the buildings and the street names. The gated communities and the shitholes.
She refused to carry the loads of her ancestors leading her into guilt, victimhood. Tell me everything! Because my reality is actually in the room next door.

Vuile welkom mat. Waar ik vandaan kom kan ik niet veranderen. Mijn geslacht, mijn achternaam, mijn moeder, mijn vader die ik eens in de 5 jaar ziet ook niet. Ik kan mijn hoofd kaal scheren en mijn oude paspoort als talisman dragen, daar heb ik controle over. Ik begreep dat als ik kan zien, dat ik ook gezien kan worden.

Maar het gaat niet altijd over controle; niet de mijne, in ieder geval. I can’t change my deep and sincere love for her, my dushi. Maar hoe kun je iemand op zijn plaats houden? Die moet daar en die moet hier. Hoe ziet die plaats eruit? Gebeurt dit stiekem? Stiekem, ben ik een little big detective. Conspiracy practicist. I detect the language, ik ken je man. Ik ben bijna een spook, geen antilleanness te zien op mij. Dat werd ik verteld. Kom ik aan in Nederland

en ben ik alles behalve curacaoenaar. Ik word een spion in de tram die mee luistert naar gesprekken.

Ik spreek de hele tijd over ik, maar ik ben ook jij. Ik ben onzeker, maar Ik ben ook Curaçao. ik ben de zee die ons omhelst, maar ook het groene, troebel water in de grachten van Rotterdam. Ik ben de ketting van de fiets die net los komt. Ik ben de piercing in mijn neus, ik ben de ringen die ik draag om zogenaamd mijzelf te uiten. Ik ben de wens voor liefde. Skin deep.

MANMADE: Born in Curaçao in 1993. Female. Name: Roxette. hereditary surname: Capriles. Seru kokori, landskind. Socially reformed. Daar zijn er 60 nationaliteiten. 6 talen gesproken. Mix mix. W – I – C. What Is Colonialism? Foto’s van bloed? Ruik jij bloed? Further south or far east. Fort Masterdam has peeping holes that aren’t for peeping. Batterij. Spiritu. De vloer van de synagoge is bedekt met zand en museum Kura Hulanda = letterlijk Nederlandse tuin. roots? Roet? Hoofdletters vind ik niks. Mijn naam ziet er mooier uit zonder. roxette capriles. Autocorrect

GENERATION….Capital without colonial past. Past connects, but also divides. Past leaves burn wounds. Treat that shit with Awa Maravilla, cry a bit and move on.
In afrika hangen de maskers niet aan de muur. Boven en beneden winden verbonden door kultuur, geen economisch of politieke samenwerking. Creole capitalism. Toerisme. Isme. Ismes. Liefde werd sedimentair. Misschien is de lionfish het wapen van het koninkrijk van de toekomst.

Klok kijken met de zon. En alles vertalen. verre talen vertalen. Kompa nanzi. Die spin is heel Curaçaos, weet je? Dat is onze spin. Maar waar is die web? Site: Ons Eiland als podium. Macht spelletjes. Wij verge†en. Let us first look at the mystery of existence. En vergeten. Witte muren zijn slecht voor de ogen. Oranje kleding is zichtbaar een keer per jaar. Trots als het handig is. Wij kopen geen tweedehands spullen, alleen europeanen doen dat. Zij betaald haar splinternieuwe home theater in 1000 termijnen. Tv’s hangen van het plafond overal. Novela’s (soap opera’s), zender 8 of je had Satellit dish. Opgegroeid met slechte liedjes over God, en met Chavez op de scherm die telkens alles onderbrak. Gekke man werd ik verteld. Gekke man zei ik tegen anderen, zonder te wete waarom.

generatie ik-weet-het-beter

Revolutie en vuur hebben een intieme relatie. Oxidation, maar langzaam kan het ook. Ja, ja, we’ve got a dutch brandmerk. Tssssss. 1954 autonome democratie. Band met nederland. SSSSSSt. we kunnen hier een ei bakken op een rots en raken onszelf kwijt. Ik proef de zout tot in mijn ogen. Waar is de passie? Koffie Maravilla? De dood van identiteit.

en iedereen heeft het over teruggeven aan het eiland. wat hebben we dan genomen??

Welke hoeken van het eiland heb jij gezien? En dat kultuur uitdragen. Maar hoe? Het eiland bestaat in ons allemaal. Het is een plek die plek in neemt. De of het? Lingua Franca…..papiamentu, papiamento. Ik weet niet of mijn televisie werkt, maar ik gebruik het elke dag. Dat zijn wij nu. Kups vol ijs. Fresh bij de snek.

Geen naam en geen land. Welke zijn de bronnen van de geschiedenis. Nederlandse overheid. What is a girl like you doing in a place like this? When does the story become a reality and It’s told from perspective o f. Ik wist wat elite was, voordat ik het woord kende. Handelskade is de gefotografeerde booty van Curaçao en politici staan bekend als hoaxers

en vlees mannen. Horka santu. Zand is het symbool voor lange tocht door de woestijn op zoek naar vrijheid. Geen geluid na Karnaval. Val. in de val. 30 mei 69. POWER. Waar ging het nou om? Half korsou zegt dit, half korsou zegt dat. Janchi a keda sin djente.

Inferiority complex. zo? zielzorg. en huilende maskers. Mijn naam is een masker. Die achternaam heeft geen spellingsfouten, maar ik werd verteld dat ik niet deel van die kant van de familie ben. Ik dacht dat ik in een autoband was gevonden. Geen vader, geen moeder. Klopte maar half. Mijn oma moet steeds om lachen en ik ook. Moet mijn eigen hand gaan vasthouden.

And my mother moved from Colombia with the dream of becoming an artist in ‘86. She came and went twice, before staying definitely. Now we share the same dream. 5 bloods in one. Ik ben. Galerij en meer galerij. Behalve als Ik word geraakt door het verleden en de toekomst. Bijvoorbeeld mijn geboorte, die in de jaar 1993 plaatsvindt op het eiland. Een eiland die samen met Aruba en Bonaire en de kleine antillen de ‘islas inutiles’ werd genoemd door spanjaarden in de 17de eeuw. Collega’s in rijksverband. Try to judge someone in a full-body suit. Wij willen nut.

Once a revolutionary, now established. Steel structure end liquid cement.

De vrouw is hier de rots van de familie. Een rots die rokken draagt. MAMA. vechters en zorgers. Biologisch anders. Biografie van warmte, liefde i un bon sopi di galiña.
Maar als ik mijn haar niet mag knippen en mijn oksel haar moet knippen, heb ik het gehad.

Toen de vrouw aan de lijn mijn achternaam wist, ging het plots anders.
Van afrika tot in amerika. Banda ‘riba tot banda ‘bou. New movements everyday en passport swag. Ze was vergeten dat de informatie verspreid is, de vorm neemt van woorden, die vanaf mond naar oor springt.

Meneer Vrijheid heeft vele gezichten. Ben ik ooit de gastheer van de medelijden feest? My guest of honour. Een oor als een roos. Van Leeuwen. Lief doen kost moeite.

Spiritu is het papiaments woord voor geest of spook. I see it as the strain in your brain that filters our thoughts, making it possible to make sense of things, but also limiting our thoughts to what we know. Like not being able to imagine a man with tiny, occupied buildings as teeth. or to Imagine his breath.

Kijk, soms gebruik ik de google om beelden te maken. een barracuda nodig, bam, download, paste. Waarom moet ik schilderen in plaats? Wat zegt dit over mij? Over ons tijd? Dit is veel sneller en het kost niks. Behalve als je het moet printen natuurlijk. Krijgt het beeld meer waarde als het zich van medium verplaatst? Warhol heeft toch een soupcan met wat sokkel gezet. Maar snapten wij het wel? Snapte hij ons wel? We hebben beelden zat. Stock, non-stock, ads, logo’s, iconen, etc. Maar kunst regels waren ooit levend als een politieman in mijn hoofd.

En jij, kunstenaar! Jullie willen toch allemaal de realiteit begrijpen?
Waarom moet ik telkens aan jou denken? jij, de meester. Jij, die bezig is met een half opgestoken sigaret in je mond. Geen twijfel. Maar Ik ben hier, nu. Ik maak wat ik maak. Lekker makkelijk. Expressie of concept? mis de grijs. Iemand zei dat dat kunst een heel oud doorlopend gesprek is….ohm, ma kansa di papia, pero toch mi ta stim’e…….en nu? moet kunst door kunstenaars bekeken worden?

The exhibition was titled ‘tropical kingdom’. Caribbean artists. More caribbean than art. I was also thinking of joining the vaginal kingdom, explicitly dutch kingdom, the upcoming kingdom, not white/not black kingdom, lil’ gay kingdom, exotic kingdom, kingdom van n-u. Maybe then I will make the history books. Kingslim.

Some times we think the world owes us something. To act or appear?

Actually, it comes from the heart. Waar het brandt.
Ash. As I am writing, rewriting, tweaking, doubting, analyzing, doubting this, I realize how thankful I am to have the privilege to be able spend my time thinking about human beings and their shenanigans and returning the favour by materializing. #geenkunstmeer

Zo kan ik mijzelf een kans geven. Zo kan een essay dus ook.

Ik droom over utopie. Wat wij zijn verge†en.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *